$ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Illyyyy - WaarBenJij.nu $ - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Illyyyy - WaarBenJij.nu

$

Blijf op de hoogte en volg Illyyyy

17 December 2013 | Suriname, Paramaribo

Vrijdag 29 november
Op stage moesten we vandaag op de groepen helpen want er waren veel collega’s ziek of met verlof. Vandaag gekeken op internet of de cijfers er al op stonden en ja hoor, beide dikke voldoendes op het tentamen! Er waren zeer weinig onvoldoendes, vast omdat er zoveel geklaagd was over het tentamen. Het tentamen was ook niet reëel en veel te lang maar ze hadden de normering dus wel erg versoepeld. Prima, die ook weer in de pocket! Jammer dat pap en mam net weg waren, anders hadden ze mooi het zware boek mee terug kunnen nemen. Na stage zijn we naar de apotheek gefietst om te kijken of ze oordroppels te koop hadden. Ik had nog steeds last van oorpijn en het duurde nu al een paar dagen dus het werd toch wel tijd om er wat aan te doen. Helaas hadden ze geen oordruppels in de losse verkoop, ik zou eerst naar de dokter moeten gaan en een recept moeten krijgen om oordruppels te kunnen halen. Daar had ik ook weer geen zin in dus ik besloot om het weekend maar even aan te kijken. Gelukkig was het maandag over.

Zaterdag 30 november
In de ochtend zijn we met vrienden levende garnalen gaan halen want het plan was om in de middag te gaan vissen in Nieuw-Amsterdam. Bij de winkel nog wat soft en chips gehaald, de hengels ingeladen en richting Nieuw-Amsterdam gereden. Onderweg stopten we nog bij een fruit en groentekraampje langs de weg en kochten we nog een ananas en wat kokosnoten. Ik had nog nooit kokosmelk gedronken maar het was ook niet heel bijzonder lekker. Bij Nieuw-Amsterdam hebben we op de dijk een plekje gezocht bij één van de vele kanonnen die er nog staan en hebben ons daar geïnstalleerd en onze hengels uitgegooid. We waren met zijn vieren en iedereen had een hengel. Er werd zonder dobber gevist dus je moest voelen of je beet had. Soms zat je vast in de bodem waardoor de lijn getrokken werd, daardoor dacht ik soms dat ik beet had maar helaas, dit was niet het geval. Al snel werden de eerste vissen gevangen en verzameld in een plastic puutje, want we zouden ze de volgende dag gaan bereiden en eten. Helaas duurde en duurde het maar bij mij, maar uiteindelijk nog geen vis gevangen. De anderen hadden in totaal al een stuk of tien gevangen dus ik vond het op gegeven moment wel prima en ben maar een boekje gaan lezen die ik op mijn telefoon had staan. Ook genoten van de mooie locatie waar we zaten. Bij Nieuw-Amsterdam komen de Suriname en de Commewijnerivier bij elkaar en je kunt ver uitkijken richting de zee. Vlakbij ons kwam in het water steeds iets omhoog drijven, wat uiteindelijk een schildpad bleek te zijn! Ook werden de dolfijnen later in de middag actief en zagen we een stuk of 5 dolfijnen steeds omhoog komen. Er sprong één dolfijn een keer flink boven het water uit terwijl er een mooie zonsondergang was dus dit was een mooi plaatje. Ik ben de dijk af gaan lopen want ik verveelde me een beetje van het vissen. Op een steiger heb ik de dolfijnen nog beter kunnen spotten. Bij de steiger was er een lawaai! Ik dacht eerst dat het kikkers waren maar het bleken allemaal witte vogels te zijn in een stuk of 6 bomen naast elkaar. Alle zes bomen zagen wit van de vogels. Thuis heeft een vriend de ingewanden meteen uit de vissen gehaald want anders kun je ze de volgende dag niet meer eten. Wat een stank was dat! In één vis zaten nog allemaal eieren, die eten ze hier ook. Ben maar snel in huis gegaan want de stank was niet te harden.

Zondag 1 december.
’s Avonds zijn we naar de eerste playoffwedstrijd gegaan van de kampioenschap van het zaalvoetbal. Best of three werd er gespeeld. Veel mensen zijn hier geïntresseerd in het zaalvoetbal dus het was lekker druk in de sporthal. Door de ploegen Sticks en Internatcional werd er gestreden om het kampioenschap. Sticks was al 3 keer op rij kampioen geworden dus wij waren voor de underdog Internacional. Voordat de wedstrijd begon werden er nog een aantal acts opgevoerd en vervolgens werd er verzocht om allemaal op te staan voor het Surinaamse volkslied. Alle spelers stonden op een rij op het veld en daarvoor stond een dame die het volkslied ging zingen. De hele sporthal was stil en iedereen genoot van de zuivere tonen van het volkslied. Het was een leuke wedstrijd om te zien. Alle toeschouwers gaan helemaal los als hun cluppie scoort of bijna scoort. De heupies en de moves komen hier helemaal los tijdens een potje zaalvoetbal. Fc Internacional won de wedstrijd met 2-0.

Op stage zijn we momenteel bezig om kinderen te testen met de BSID. Het is een ontwikkelingstest voor kinderen van 1 t/m 40 maanden en is leuk om af te nemen. Voordat we deze test mochten afnemen, moesten we de test eerst bij 3 andere kinderen oefenen. De test vergt veel voorbereidingstijd dus het is druk druk. Ik heb een keer een baby van 3 maanden getest en die had al een bos kroeshaar! Ook had ze al allemaal ringetjes, armbadjes en oorbellen in. Dat komt hier wel vaak voor in Suriname. Ook zijn we momenteel bezig om samen met de groepsleidsters op huisbezoek te gaan bij alle kinderen. Dit is erg leuk om te doen. Je onderneemt toch weer iets samen met de groepsleidsters en daardoor komt er ook weer meer overleg en samenwerking. Ook is het heel intressant om te zien waar de kinderen wonen en wie de ouders zijn. Je komt ook weer wat meer over de Surinaamse cultuur te weten.

We zijn op een avond nog een keer naar de jaarbeurs geweest. Het stelde niet heel veel voor. Er waren voornamelijk kraampjes met elektronica of er werden zelfs auto’s verkocht. Niet heel interessant dus. We waren ook snel weer weg, het was ook alweer half 10 dus de hoogste tijd om te eten.
Woensdag 4 december werd er op onze stageplek Sinterklaas gevierd. Trienke en ik moesten blauwe en groene piet spelen. De Sinterklaas werd wit geschminkt en op een mager paard gehezen. Een paar kinderen mochten hulpieten zijn en hadden ook pietenpakjes aan. De Sint kwam op het paard aan en de pieten mochten in het treintje. Er was een treintje die alle kinderen een blokje om reed en daarin werd er gezellig Sinterklaasliedjes afgespeeld. De kinderen genoten hier erg van. Ook was er een springkussen en alle kinderen kregen de mogelijkheid op het paard te zitten. Voor kinderen met een beperking is dit een bijzondere ervaring en het was ook heel mooi om te zien hoe sommige kinderen op het beest reageerden. Het was één groot feest en er werden veel foto’s gemaakt. Op den duur was ik blij dat we het pietenpak uit mochten doen want wat was het heet buiten in de zon. Zweten met zo’n dik pak aan! Hier wordt normaal gesproken Sinterklaas niet heel erg uitgebreid gevierd. Het wordt hier ook kinderdag genoemd en geen Sinterklaas. ’s Avonds heb ik nog geskypt met Joyce, hardgelopen en wat verslagen getypt. De volgende dag 5 december was wel raar om op je telefoon allemaal berichten te zien van pakjesavond en/of gezellig gourmetten/eten. Hier had ik helemaal niet het gevoel dat het Sinterklaas was. Trienke had nog wel pepernoten gebakken. ’s Avonds zijn we naar de 2e playoff wedstrijd geweest. Er was een verlenging nodig om een winnaar te krijgen en dat was deze wedstrijd Sticks. Er was dus een derde wedstrijd nodig om een kampioen te krijgen. Tijdens de wedstijd kwam ik nog vol in beeld op de 2 schermen die er hingen in de sporthal. Tja zal wel omdat je dan zowat de enige bakra bent dan. Eerst doen alsof ik het niet zag maar net toen de camera eindelijk wegging, besloot ik toch om nog even gek te zwaaien. Hij kwam toen direct weer op me gericht en toen moest ik het nog maar een keer doen haha. Bij de derde wedstrijd werd dit nog gebruikt in het promotiefilmpje. Een paar dagen later kwam er een zoon van een collega naar me toe om te zeggen dat hij me gezien had op televisie. Tja.. oké, leuk.. haha.
Vrijdagavond hebben we weer lekker eten gehaald bij Marvin en daar nog mee gezeten en gepraat. Er waren ook allemaal kinderen bij de warrung van Marvin die aandacht wilden dus dat was weer een dolle boel. Zaterdag voor stage bezig geweest, roti gegeten en beetje voetbal gekeken.
Zondag was ik 7.00uur al wakker dus een mooi tijdje om nog lekker te kunnen hardlopen! Daarna kleren gewassen tot 2 uur ’s middags en weer bezig geweest voor stage. De kamer en mijn slaapkamer geveegd. We hebben geen stofzuiger dus we moeten altijd alles vegen, ook de vloerbedekkingen, gelukkig wil dit nog wel aardig goed. ’s Avonds zijn we naar de mall gegaan en hebben daar een beetje rondgelopen en daarna gingen we weer naar de Anthony Nesty sporthal om de derde en laatste playoff wedstrijd te bekijken. De sporthal was helemaal gevuld en er moesten zelfs nog mensen staan. In deze sporthal kunnen nogal wat mensen in dus het was lekker druk. Voordat de wedstrijd begon waren er weer wat acts. Er was ook een act waar Zundapp brommers rond gingen rijden. Dit was zo nutteloos, ik snapte niet wat daar de bedoeling nou van was. Op gegeven moment gingen ze op een rij staan en keihard gas geven zodat het achterwiel ging spinnen en er veel rook kwam. Later gingen ze gelukkig weg en gingen de lichten weer aan en ja hoor, allemaal zwarte strepen op de mooie houten vloer, zonde. De wedstijd eindigde in 2-2 en er waren verlenging en penalty’s nodig om de winnaar bekend te krijgen. Dat was gelukkig FC Internacional. Een vriend wist mooi een achteruitweggetje en daardoor konden we de file vermijden en waren we nog redelijk snel uit de drukte rondom de sporthal.

Dinsdag ben ik op huisbezoek geweest bij een doof meisje. Het was leuk om te zien waar ze woonde en hoe ze zich daar gedroeg. Ik heb de vragen gesteld en werd soms bijgestaan door de groepsleidsters, aangezien de moeder geen Nederlands kon alleen Portugees en Sranang. Toen ik thuis kwam zijn Trienke en ik direct op de fiets gestapt en hebben we onze haren laten knippen bij Sherida. Ze heeft dit gratis voor ons gedaan, erg lief. Het was ook wel weer hard nodig. ’s Avonds nog hardgelopen en daarna Javaanse en Chinese bamie gehaald.

Woensdag 11 december hebben we op stage nog even met de leidinggevende een programma samengesteld want wij zullen vrijdag 20 december een Portage training gaan geven aan onze collega’s. ’s Avonds hadden we eindelijk een etentje van SPS projecthulp waar we bij aanwezig konden zijn. Elke maand wordt er een etentje georganiseerd met alle vrijwilligers/stagelopers die via SPS projecthulp aan hun werkplek zijn gekomen. We hebben bij Dumpling gegeten met nog 7 andere mensen. We hebben koolsoep gegeten, zoetzure vis/kip met rijst en chocoladeijs na. Het was wel grappig om te merken dat de andere ‘bakra’s’ de soep pittig vonden en dat hun keel helemaal ging branden zoals ze dat zelf zeiden. Trienke en ik hadden nergens last van, we beginnen dus al aardig aan de pepers te wennen. Al is het eten wat de onderburen maken nog zoveel meer peper, dat eten wij liever ook niet. Dat is niet meer gezond. De onderbuurvrouw heeft ook maagklachten en mag eigenlijk niet zoveel pepers meer eten. Ongelofelijk, het is hier bijna een verslaving voor sommige mensen haha.

Vrijdag 13 december ben ik na het werk gelijk op huisbezoek geweest bij een blind meisje. Toen ik terug naar huis fietste, zag ik al dat de stroom weer eens was uitgevallen want de stoplichten deden het niet. Het was een lekkere chaos in de stad met veel files. Thuis ben ik gelijk verslagen gaan maken en ben me gaan voorbereiden voor BSID testafnames van maandag. ’s Avonds zijn we naar een verjaardag geweest van een stiefmoeder van Lydia. Ze hield haar feest bij een moskee dus gelijk de kledingkwestie: ‘wat moet je aan naar de moskee?’ Uiteindelijk maar voor safe gegaan en een lange jurk en een vest met lange mouwen aangetrokken. De hoofddoek ging ook op. Toen we aankwamen begonnen ze net met bidden. Wij hebben buiten een half uur gewacht voordat ze klaar waren en wij naar binnen konden gaan in het zaaltje wat bij de moskee stond. Voordat het eten werd uitgedeeld werd er weer gebeden. De mannen zatten allemaal voorin en de vrouwen achterin. Er werd gebeden met de handen open. Na het bidden kreeg je een blad waar je een bootje van moest maken en daar kwam dan het eten in. Er kwamen om de beurt allemaal mannen langs om wat in je bootje van het blad te doen. Twee soorten rijst (normaal en met kokos), kip/saus en toen zat het blad al lekker vol. We kregen ook nog een kleiner blad met bamie erin. Ook werden er allemaal hapjes en drankjes uitgedeeld. Na het uitdelen van het eten werd er een dank uitgesproken en kon iedereen weer gaan. Het voelde een beetje als even bidden en dan hebben we de buit binnen en op naar huis! De oma nog bedankt en toen zijn we dus ook maar naar huis gegaan. Thuis nog een klein beetje van de brekat gegeten en daarna gaan slapen.

Zaterdag was ik al vroeg wakker en op deze regenachtige dag ben ik maar weer met stage bezig geweest en heb ik de douche schoongemaakt. s’ Middags in de keiharde regen nog een ronde hardgelopen. Sommige plekken waren zo ondergelopen met water dat ik zeiknatte schoenen kreeg, geen enkel stukje droog wegdek meer. ’s Avonds hebben we weer lekkere bamiesoep gegeten en een beetje tv gekeken. Zondagmiddag weer restje bamiesoep gehad en toen heb ik de kippenpoot maar even geproefd. Naja, ik durfde niet op het bot te bijten dus ik heb het klein beetje vlees wat eraan zit er maar voorzichtig afgetrokken maar brr het idee alleen al. Ik vond er ook niet veel smaak aanzitten. In de namiddag zijn we naar de Hermitage mall gereden en hebben daar wat rondgekeken in winkels. Er was een kerstband met piano en violen aan het optreden dus daar hebben we wat naar geluisterd. s’Avonds bij de pizzahut nog gegeten en dat was wel weer een goede afsluiting van het weekend. Aankomende week nog lekker druk op stage met kinderen testen, kerstviering en aflsuiting en er staat nog een cursus op het programma. Dinsdag se 17e komen Jantien en Anita aan in Suriname dus die zien we s’avonds bij ons in de Londenstraat! Het wordt sowieso gezellig tot en met 1 januari 2014! Dan mogen zij ’s avonds lekker brak in het vliegtuig zitten.. haha gelukkig is het in de avond en kunnen ze overdag nog goed bijkomen van het oud & nieuw feest. Er staan veel feestjes gepland maar ook sowieso nog een tour naar de Blanche Marievallen waar we ook langs indianendorpen zullen gaan en daar de cultuur van zullen meemaken. Verder zullen we bekijken wat we gaan doen, onze avonturen lezen jullie wel weer in het volgende verslag! Doeeeeeei

  • 17 December 2013 - 17:08

    Matty:

    Wat weer een Gezellig verhaal. Zeg veel plezier met de dames en al vast prettige feestdagen.

    Doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

*

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2014

Curacao en laatste week Suriname

06 Maart 2014

---

31 Januari 2014

De maand januari

04 Januari 2014

vakantie met Jantien & Anita

17 December 2013

$
Illyyyy

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 10004

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 19 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: