--- - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Illyyyy - WaarBenJij.nu --- - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Illyyyy - WaarBenJij.nu

---

Blijf op de hoogte en volg Illyyyy

06 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Maandag 24 februari heb ik het eindgesprek gehad op mijn stageplek. Op 18 punten ben ik beoordeeld en het resultaat was een gemiddelde van een 7.8. Met een mooi cijfer en een positief gesprek de stage afgesloten. De laatste periode was erg druk met het afronden van de laatste dingen op de Annie Crèche en met het schrijven van het stageverslag. Hiervoor heb ik nog een nachtje door moeten trekken maar gelukkig heb ik het op tijd kunnen inleveren. Dat was me weer een stressperiode. Maar wat een heerlijk gevoel, vrijheid! Dinsdag 25 februari was een nationale vrije dag, dag van de revolutie. Met Guillermo heb ik een auto gehuurd, in de ochtend hebben we wat bakabana’s bij de warrung van vriend Marvin gekocht en daarna zijn we naar het oosten richting Albina en Moengo gereden. De meeste pickups hebben het stuur aan de linkerkant zitten dus heel raar om dan op de linkerhelft van de weg te rijden. In Albina hebben we wat rondgereden, veel mannen staan langs de weg om je in een boot te lokken om je naar Frans-Guyana te varen. De mannen trokken de deuren van de auto voor ons al open, ze waren erg opdringerig en kwamen agressief over. Wij hebben onze deuren maar snel op slot gedaan. Albina is niet echt een vredig dorpje te noemen, kreeg er een beetje de kriebels van. We zijn dan ook snel weer begonnen aan de terugweg. Onderweg zijn we gestopt bij het monument in Moiwana. Waar tijdens de binnenlandse oorlog in 1986 vijftig mensen zijn vermoord. We zijn door Moengo heen gereden, wat bekend staat als een kunstenaarsdorpje. Over een mooie bauxietweg teruggereden, wat automatisch een carwash betekent. In Tamaredjo hebben we wat nasi gegeten en daarna zijn we doorgereden naar Nieuw-Amsterdam om wat te gaan ‘hengelen’. Om 18.00 uur zijn we teruggereden naar Paramaribo, het duurde even voordat we thuis waren want er stond een file voor/op de bosjesbrug. Een gezellig dagje gehad en het oosten van Suriname ook maar gezien.
Donderdag hebben we onze laatste stagedag gehad. We hadden die dag taart, soft (frisdrank) en cadeautjes meegebracht. De laatste foto’s gemaakt van de Annie Crèche en toen was de stageperiode alweer voorbij. We hebben vijf maanden stage gelopen. In het begin was het erg zoeken naar onze taken. Er is geen Orthopedagoog werkzaam op de Annie Crèche en ze hadden van deze studie ook nog geen stagiaires gehad. De psycholoog is dit jaar ook pas begonnen en is er één ochtend in de week dus voor haar was het ook nog erg zoeken. Uiteindelijk is alles gaan lopen en hebben we veel tot stand gebracht. Voornamelijk de diagnostiek die gevoerd moet worden voor elk kind hebben we concreet in beeld gebracht. Ik ben tevreden dat we zo’n bijdrage hebben kunnen leveren en ben er van overtuigd dat de behandeling van de kinderen efficienter en effectiever uitgevoerd zal worden. Vrijdag ben ik de hele dag op pad geweest om mijn visum te regelen. De week ervoor hadden we te horen gekregen dat onze visum eindelijk was goedgekeurd. Maar toen we onze visum op gingen halen, bleek dat ze mijn geboortedatum verkeerd hadden genoteerd. Mijn visum moest dus weer worden opgestuurd. Zijn ze er al zes maanden mee bezig.. doen ze het nog verkeerd. Erg frustrerend want ik had mijn visum nodig om de zondag naar Curacao te kunnen! Vrijdag ben ik naar het hoofdkantoor van het ministerie van justitie&politie gefietst en zij hielpen mij gelukkig onmiddelijk. Ik kreeg goede hoop dat ik mijn visum voor 14.00 uur zou hebben, dan sluiten alle instanties waar ik naar toe zou moeten gaan. Ik heb nog wel even in de stress gezeten want het duurde maar lang voordat mijn document was gecorrigeerd en op het volgende adres was afgeleverd. Om 13.30 had ik de eerste stempel in mijn paspoort staan en om 14.00 de tweede en laatste stempel. Het was gelukkig allemaal gelukt, maar wel vreselijk irritant dat je er zelf zo achteraan moet gaan. Als ik terug ben in Suriname moet ik alleen nog naar het wijkCBB voor een stempel, die kon ik gelukkig ook later nog halen en kom ik zonder deze stempel Suriname weer binnen. Verder hebben Trienke en ik die dag het huis alvast maar grondig schoongemaakt zodat we de laatste dag alles snel kunnen doen. Om 19.00 ben ik met Abbygail nog snel naar de Maretraitemall gereden om nog wat kleding te kunnen scoren voor die avond. Daar vonden we niets maar we hebben nog wat kunnen kopen bij één van de Chinese winkels die tot laat open zijn. Om 23.00 uur waren we thuis en hebben ons toen snel klaargemaakt om te stappen. We zijn met een groepje van zeven naar discotheek Touche geweest. Hier waren we nog niet eerder geweest. We hebben hier echt heel weinig gestapt. Maar het was een geslaagd avondje, lekker gedanst. Zaterdag ben ik met Guillermo het centrum in gegaan om alvast wat souvenirs te kopen. In de middag ben ik verder gegaan met schoonmaken en heb ik mijn koffer gepakt voor Curacao! We gaan van zondag 2 maart tot en met dinsdag 11 maart genieten van zon, zee en strand op Curacao, heerlijk vooruitzicht! Als we terugkomen hebben we nog een week in Paramaribo.. dat zal wel snel gaan. Aan de ene kant erg jammer want heb het nog prima naar mijn zin maar aan de andere kant leef je toch wel naar de einddatum toe en kan ik niet wachten om iedereen in Nederland weer te zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

*

Recente Reisverslagen:

23 Maart 2014

Curacao en laatste week Suriname

06 Maart 2014

---

31 Januari 2014

De maand januari

04 Januari 2014

vakantie met Jantien & Anita

17 December 2013

$
Illyyyy

Actief sinds 26 Aug. 2013
Verslag gelezen: 321
Totaal aantal bezoekers 10003

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2013 - 19 Maart 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: